ONKO OHJAAVA OPETTAJA OPISKELIJAN VALMENTAJA

Kaikki ihmiset joutuvat elämänsä aikana erilaisiin tilanteisiin, jossa vaaditaan toisen ihmisen ja ihmisten ohjaamista. Vanhemmat ohjaavat lapsiaan, työntekijät ohjaavat uusia työntekijöitä, esimiehet ohjaavat alaisiaan, valmentajat ohjaavat urheilijoita ja opettajat ohjaavat opiskelijoita. Listaa voisi jatkaa pitkälle.

Mistä ohjauksessa on oikeastaan kyse? Mitä metodeja ohjauksessa pitäisi käyttää? Onko ohjauksen tarkoituksena saada ohjaajan omia ajatuksia istutettua ohjattavaan vai saada ohjattava itse ymmärtämään asioita tai muuttamaan käyttäytymistään? Miten ihmisiä ohjataan oikein ja miten ohjaamisella saadaan tuloksia?

Näitä ja muita ohjaamiseen liittyviä asioita käsittelemme tässä blogissa opettajan kannalta. Aihe on laaja ja sitä voidaan tarkastella monesta eri näkökulmasta.

Ohjaus ei ole suoraa opettamista, eikä neuvomista ja vastausten antamista.

Hyvä ohjaus perustuu ohjaajan ja oppilaan keskinäiseen kunnioitukseen. Ohjauksen tavoitteet määräytyvät oppilaan tarpeiden mukaan. Hän voi ilmaista tavoitteensa itse tai vaihtoehtoisesti ohjaaja huomaa oppilaan tarpeet. Sivutuotteena myös ohjaaja oppii oppilaalta.

Yhteistä kaikelle ohjaukselle on ajankäyttö. Ohjaaja ja oppilas investoivat aikaa ohjaukseen, jonka tavoitteena on auttaa oppilasta ratkaisemaan ongelmia, laajentamaan osaamistaan tai hyödyntää omia mahdollisuuksiaan. Hyvässä ohjauksessa päästään keskittämällä huomio oppilaan oppimiseen tulevaisuuden haasteita ja tilanteita varten.

Ohjaustyö on yleensä keskustelua, joka on parhaimmillaan laadukasta dialogia. Ohjaamista voidaan myös tehdä muilla metodeille kuten; näytelmän muodossa, ryhmätöitä, simulaatioita, jne. Opettajan tehtävänä ohjauksessa on luoda ohjaamiselle rakentava ja rauhallinen ilmapiiri. Paikalla, ajankohdalla ja kiireettömyyden tunteella on suuri merkitys ohjaustyön onnistumiselle.

Ohjaajan on hyvä ymmärtää oma roolinsa. Tähän rooliin kuuluvat oppilaan innostaminen, motivointi, haastaminen ja kaikenlainen tukeminen tavoitteiden saavuttamiseksi. Ohjaajan tehtävänä on pyytää oppilasta perustelemaan mielipiteensä ja saada hänet itse oivaltamaan opittava asia. Ohjaajan tehtävänä on saada oppilas loistamaan ja sitä kautta rakentaa hänen itsetuntoa – eikä ottaa kunniaa itselleen.

Jokainen oppilas on oma persoonansa. Ohjaajan tehtävänä on pystyä ymmärtämään oppilaan persoonan rajoitukset ja mahdollisuudet, sekä ottaa huomioon hänen taustansa, kokemuksensa, työskentelytapansa ja oppimistyylinsä.

Ohjaustyö ei rajoitu pelkästään asioiden opettamiseen, vaan siinä on kyse myös ohjattavan itsetunnon ja itseluottamuksen rakentamisesta ja tukemisesta. Tämä on ensisijaisen tärkeää nuorille oppilaille, joilta puuttuu elämänkokemus ja heidän minuutensa on vasta rakentumassa. Tämä asettaa opettajalle suuren vastuun.

Työelämässä valmentaminen ja ohjaus on ollut pitkään nouseva trendi esimiestyössä. Työpaikoilla panostetaan yhä voimakkaammin työn ohjaukseen ja mentorointiin. Näissä painopisteenä on saada ohjattavat itse ymmärtämään omaa tekemistään ja saavuttaa sen kautta tuloksia. Tavoitteena on saada työntekijät ottamaan enemmän vastuuta omasta työstään ja työyhteisöstä. Perimmäisenä tarkoituksena on delegoida valtaa ja vastuuta lähemmäksi suorittavaa porrasta kustannustehokkuuden ja työviihtyvyyden parantamiseksi. Tämä trendi on siirtynyt myös oppilaitoksiin ja kouluihin. Oppimisesta pyritään tekemään koko elämänkaaren kattava prosessi maailman muuttuessa yhä voimakkaammin ja nopeammin.

Miten sitten tullaan hyväksi valmentajaksi tai ohjaajaksi?

Yksi vastaus artikkeliin “ONKO OHJAAVA OPETTAJA OPISKELIJAN VALMENTAJA

  1. Lähiopetuksen määrää vähennettäessä isoksi kysymykseksi muodostuukin se, miten ohjaat sellaista henkilöä jota et välttämättä näe kovin paljon. Monessa paikassa ei ole pakko osallistua lähiopetukseen ja opettajalle jää tässä aika huonot kortit käteen. Jollakin keinolla täytyisi saada motivoitua opiskelijat motivoitua osallistumaan, jotta edes teoriassa olisi jonkinlainen ohjaamisen mahdollisuus.

    MinnaP

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *